Op basis van indeling en volgorde Wet Openbaarheid Bestuur en Richtlijn Hergebruik Overheidsinformatie ("Open Data") van 2013
- De RWS Beslisboom Open Data wordt momenteel bijgewerkt vanwege de Wet Open Overheid (WOO).
Ook daarvoor komt een uitgebreidere digitale versie op basis van WOO, na ontwikkelen, beschikbaar inzake Publieke Informatie. Verwachting is dit voor eind 2022 gerealiseerd te hebben. - De huidige Beslisboom (artikel 10 en 11 WOB) blijft ten opzichte van een dataset actueel en is nu ondergebracht in artikel 5.1 en 5.2 WOO.
Stap 1: Gevaar eenheid Kroon
Levert het verstrekken van de dataset gevaar op voor de eenheid van de Kroon?
Toelichting:
Voor de definitie van Open Data zie data.overheid.nl. Voor de definitie van het begrip "document" zie richtlijn 2003. Voor de begrippen "informatieproduct en -dienst" zie richtlijn 2013
Kroon: In Nederland wordt de term de Kroon gebruikt om de regering aan te duiden. Het bestaat uit de Koning en zijn Ministers. De Ministers zijn verantwoordelijk. De Koning is onschendbaar.
Stap 2: Veiligheid Staat
Kan het verstrekken van de dataset de veiligheid van de Staat schaden?
Toelichting:
Veiligheid: Rijkswaterstaat heeft vitale infrastructurele werken in beheer en gebruik. Misbruik van kennis van bepaalde (onderdelen) daarvan kan mogelijk gevaar voor de Staat opleveren. Verder kan het vrijgeven van bepaalde data bestuurlijk gevoelig liggen, overlast veroorzaken of betrokkenen schade toebrengen. De maatschappelijke veiligheid kan in gevaar komen, doordat gebruik van bepaalde data bijvoorbeeld criminaliteit, radicalisering, terrorisme of (milieu-,vliegtuig-)rampen kan veroorzaken.
Staat: De Staat der Nederlanden, ook kortweg de Staat, is de juridische term die gebruikt wordt voor de overheden van respectievelijk het Koninkrijk der Nederlanden en het land Nederland als rechtspersoon.
Stap 3: Vertrouwelijke informatie
Bevat de dataset bedrijfs- en/of fabricagegegevens, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn medegedeeld?
Toelichting:
Vertrouwelijke informatie: Vertrouwelijke informatie is informatie die binnen Rijkswaterstaat kan worden gedeeld, maar niet daarbuiten. De ambtenaar is verplicht tot geheimhouding van hetgeen hem in verband met zijn functie ter kennis is gekomen, en waarvan hij het vertrouwelijk karakter kent of redelijkerwijs had kunnen vermoeden. Ook onderaannemers hebben een (contractueel vastgelegde) geheimhoudingsplicht.
Stap 3b: Vertrouwelijke informatie
Betreft het gegevens over emissies in het milieu en weegt dit belang van openbaarmaking zwaarder?
Toelichting:
Het verstrekken van datasets blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft, of
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
Stap 4: Privacy
Bevat de dataset persoonsgegevens?
Toelichting:
Persoonsgegevens: Persoonsgegevens zijn alle gegevens, die informatie kunnen verschaffen over een identificeerbare natuurlijke persoon in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Persoonsgegevens zijn direct (naam, geboortedatum, adres, woonplaats) of indirect (inkomen, waarde van eigendom) te relateren aan een persoon. Dit geldt ook voor bijzondere persoonsgegevens (ras, godsdienst of levensovertuiging, politieke gezindheid, gezondheid, strafrechtelijke verleden, seksuele geaardheid, lidmaatschap van een vakvereniging). In het geval van Rijkswaterstaat kun je ook denken aan het onzichtbaar maken van kentekens (“blurren”), in combinatie met locatiegegevens van auto’s.
Onder persoonsgegevens vallen ook de wettelijk voorgeschreven identificatienummers, zoals het BSN, RIN of SAP nummer. Openbaarmaking van wettelijk voorgeschreven identificatienummers is niet toegestaan.
Stap 4b: Privacy
Is het mogelijk eenvoudig de persoonsgegevens te verwijderen (anonimiseren) en is de dataset dan nog bruikbaar?
Toelichting:
Soms is het mogelijk om bestanden zonder directe persoonsgegevens (maar wel met indirecte of bijzondere persoonsgegevens) te koppelen met een ander bestand om zodoende toch de identiteit van een natuurlijke persoon te achterhalen.
Anonimiseren: Persoonsgegevens kunnen worden verwijderd door de kolommen waar de gegevens (bijvoorbeeld naam, geboortedatum, adres) in voorkomen te verwijderen, te versleutelen of te anonimiseren. Een dataset kan in eerste instantie persoonsgegevens bevatten. Bijvoorbeeld het ongevallenregister. In combinatie met het Nationaal Wegenbestand worden maatschappelijk zeer interessante rapportages gepubliceerd, nadat eerst een bewerking (anonimsering) heeft plaatsgevonden.
Stap 4c: Privacy
Kunnen de persoonsgegevens op een eenvoudige manier achterhaald worden door koppeling(en) met een ander bestand?
Stap 4d: Privacy
Is er sprake van inbreuk op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer en is de betrokkene vooraf geïnformeerd over de openbaarmaking en heeft deze uitdrukkelijk toestemming verleend?
Stap 5: Belang betrekkingen
Zijn de betrekkingen van Nederland met andere Staten en/of internationale organisaties belangrijker dan het openbaar maken van deze dataset?
Stap 6: Economische/financiële belangen
Zijn de economische of financiële belangen van de Staat of andere publiekrechtelijke lichamen belangrijker dan het openbaar maken van deze dataset?
Stap 7: Strafrecht
Heeft de dataset betrekking op de opsporing en/of vervolging van strafbare feiten?
Toelichting:
Openbaarmaking van opsporing en vervolging van strafbare feiten is niet toegestaan, tenzij het bestuursorgaan daartoe expliciet wettelijk verplicht is, de betroffen persoon uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven of deze de betreffende informatie duidelijk zelf openbaar heeft gemaakt. Geanonimiseerde statische misdaadcijfers of aantallen strafopleggingen en soorten daarvan zijn bijvoorbeeld wel weer openbaar.
Stap 7b: Strafrecht
Betreft het gegevens over emissies in het milieu en weegt dit belang van openbaarmaking zwaarder?
Toelichting:
Het verstrekken van datasets blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft, of
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
Stap 8: Inspectie, controle en toezicht
Heeft de dataset betrekking op inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen?
Stap 8b: Inspectie, controle en toezicht
Betreft het gegevens over emissies in het milieu en weegt dit belang van openbaarmaking zwaarder?
Toelichting:
Het verstrekken van datasets blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft, of
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
Stap 9: Persoonlijke beleidsopvattingen
Bevat de dataset persoonlijke beleidsopvattingen?
Stap 9b: Persoonlijke beleidsopvattingen
Is de betrokkene vooraf geïnformeerd over de openbaarmaking én heeft deze uitdrukkelijk toestemming verleend?
Stap 9c: Persoonlijke beleidsopvattingen
Kan in de dataset de betrokken persoonlijke beleidsopvattingen worden geanonimiseerd en/of betreft het gegevens over emissies in het milieu en weegt dit belang van openbaarmaking zwaarder?
Toelichting:
Het verstrekken van datasets blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:
a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft, of
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
Stap 10: Rechten van derden
Kan Rijkswaterstaat en/of IenM vrij beschikken over de dataset?
Toelichting:
In de overgang naar vrije, open data kan Rijkswaterstaat niet (altijd) vrij beschikken over bepaalde datasets. Er is dan sprake van uitoefenbare rechten van derden, zoals onder andere (intellectuele) eigendomsrechten. Voorbeelden: auteursrecht, portretrecht, databankenrecht, octrooirecht, merkenrecht en handelsnaamrecht. Er rusten geen rechten (meer) op de informatie als de informatie is vrijgesteld van uitoefenbare rechten of de rechten zijn verlopen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een database waarin niet substantieel is geïnvesteerd of een creatief werk waarvan de auteur meer dan 70 jaar geleden is overleden.
Stap 10b: Rechten van derden
Heeft Rijkswaterstaat en/of IenM uitdrukkelijk toestemming van de derde om de dataset open te stellen?
Niet open.
De getoetste dataset is volgens deze beslisboom niet open.
Open
De getoetste dataset is volgens deze beslisboom open.
Artikel 10
- Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit: a. de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;
- Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen: a. de betrekkingen van Nederland met andere staten en met internationale organisaties;
- Het tweede lid, aanhef en onder e, is niet van toepassing voorzover de betrokken persoon heeft ingestemd met openbaarmaking.
- Het eerste lid, aanhef en onder c en d, het tweede lid, aanhef en onder e, en het zevende lid, aanhef en onder a, zijn niet van toepassing voorzover het milieu-informatie betreft die betrekking heeft op emissies in het milieu. Voorts blijft in afwijking van het eerste lid, aanhef en onder c, het verstrekken van milieu-informatie uitsluitend achterwege voorzover het belang van openbaarmaking niet opweegt tegen het daar genoemde belang.
- Het tweede lid, aanhef en onder b, is van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie voor zover deze handelingen betreft met een vertrouwelijk karakter.
- Het tweede lid, aanhef en onder g, is niet van toepassing op het verstrekken van milieu-informatie.
- Het verstrekken van milieu-informatie ingevolge deze wet blijft eveneens achterwege voorzover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen: a. de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft;
- 8.Voorzover het vierde lid, eerste volzin, niet van toepassing is, wordt bij het toepassen van het eerste, tweede en zevende lid op milieu-informatie in aanmerking genomen of deze informatie betrekking heeft op emissies in het milieu.
b. de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;
c. bedrijfs- en fabricagegegevens betreft, die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;
d. persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.
b. de economische of financiële belangen van de Staat, de andere publiekrechtelijke lichamen of de in artikel 1a, onder c en d, bedoelde bestuursorganen;
c. de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
d. inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen;
e. de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;
f. het belang, dat de geadresseerde erbij heeft als eerste kennis te kunnen nemen van de informatie;
g. het voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van bij de aangelegenheid betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel van derden.
b. de beveiliging van bedrijven en het voorkomen van sabotage.
Artikel 11
- In geval van een verzoek om informatie uit documenten, opgesteld ten behoeve van intern beraad, wordt geen informatie verstrekt over daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen.
- Over persoonlijke beleidsopvattingen kan met het oog op een goede en democratische bestuursvoering informatie worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Indien degene die deze opvattingen heeft geuit of zich erachter heeft gesteld, daarmee heeft ingestemd, kan de informatie in tot personen herleidbare vorm worden verstrekt.
- Met betrekking tot adviezen van een ambtelijke of gemengd samengestelde adviescommissie kan het verstrekken van informatie over de daarin opgenomen persoonlijke beleidsopvattingen plaatsvinden, indien het voornemen daartoe door het bestuursorgaan dat het rechtstreeks aangaat aan de leden van de adviescommissie voor de aanvang van hun werkzaamheden kenbaar is gemaakt.
- In afwijking van het eerste lid wordt bij milieu-informatie het belang van de bescherming van de persoonlijke beleidsopvattingen afgewogen tegen het belang van openbaarmaking. Informatie over persoonlijke beleidsopvattingen kan worden verstrekt in niet tot personen herleidbare vorm. Het tweede lid, tweede volzin, is van overeenkomstige toepassing.